بسم الله الرحمن الرحيم

Demi masa.... Sesungguhnya manusia itu sentiasa dalam kerugian... KECUALI orang-orang yang beramal soleh dan sentiasa berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran.....

Saturday, April 2, 2011

ERTI KETENANGAN & KESABARAN

Dalam merentasi dunia kehidupan mahasiswa hari ini, cukupkah nilai kesabaran dalam diri seorang pelajar itu. Apakah yang terjadi sekiranya mereka dibebani dengan timbunan tugasan yang banyak dan kadangkala kelihatan melampau dan membebankan pelajar.
Bagaimana kehidupan seorang pelajar yang jadual kuliahnya bermula jam 8 pagi dan hanya berakhir jam 7 malam. Badan yang letih dan lesu pulang ke rumah mahupun asrama meneruskan rutin pembelajaran mereka. Berusaha menyiapkan kerja rumah yang di berikan para pensyarah untuk dihantar keesokan harinya.
Terdengar pelbagai rungutan daripada rakan sekelas yang mengadu keletihan dan terasa seperti diserang migrin. Apabila pensyarah memberikan tugasan baru, mulalah semua bising meminta untuk tidak diberikan sebarang assignment. Terlalu banyak assignment yang sudah diberikan.
Kadangkala menjadi satu kebiasaan seorang pensyarah memberi tugasan setiap minggu yang muka suratnya sehingga berpuluh-puluh helainya.
Aduhai…..
Namun, bila difikirkan semula tidakkah Islam mengajar umatnya agar bersabar dalam menghadapi ujian dan cabaran.  Setiap ujian itu sesuai dengan fitrah manusia itu sendiri.

Allah telah berfirman:
Maksudnya: Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.  Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya.  (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah.  Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami.  Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya.  Beri maaflah kami;  ampunilah kami; dan rahmatillah kami.  Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."

(Al-Baqarah 284 -286)


No comments:

Post a Comment