بسم الله الرحمن الرحيم

Demi masa.... Sesungguhnya manusia itu sentiasa dalam kerugian... KECUALI orang-orang yang beramal soleh dan sentiasa berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran.....

Tuesday, March 8, 2011

MaHaSiSWa PeMiMPiN aLaF BaRu

Mahasiswa istilah yang sinonim dalam kalangan warga kampus terutamanya. Golongan yang diharap menjadi tonggak kepimpinan negara kelak. Namun, persoalannya kini bersediakah mahasiswa kita untuk menggalas tugas dan amanah tersebut dengan penuh tanggungjawab?
Bukan mudah untuk menjawab soalan sedemikian. Hal ini memerlukan penelitian yang kritikal, sama ada dari sudut ilmu pengetahuan, akhlak dan moral, nilai kepimpinan serta kematangan fikiran. Walaupun kita tidak boleh menyangkal bahawa kini, golongan mahasiswa sebenarnya berada dalam proses transformasi fikiran dan idea seiring dengan perubahan zaman, tetapi berapa ramai yang benar-benar bersedia serta peka dengan beban yang akan mereka pikul apabila keluar berdepan dengan masyarakat kelak? Sejauh manakah minda mereka mampu memanipulasi setiap setiap permasalahan yang timbul? Dan adakah mereka cukup tegar menangkis segala kebejatan nilai moral masyarakat yang melanda kini? Bahawasanya terlalu banyak persoalan yang perlu difikir-fikirkan serta direnung-renungkan.
Sesungguhnya jawapannya hanya 1 :

KEMBALILAH KEPADA AGAMA – ISLAM  JAWAPAN KEPADA SEGALANYA

Majoriti universiti Malaysia baru sahaja selesai melaksanakan pilihan raya kampus (PRK) masing-masing. Pelbagai cerita dan insiden yang mewarnai suasana PRK kali ini daripada kehilangan calon bertanding, penerimaan surat layang, hingga ugutan agar menarik diri. Namun terdapat juga IPT yang memiliki ramai calon yang menang tanpa bertanding serta para pelajar yang enggan turun mengundi.
Keadaan beginikah yang sebenarnya perlu dihadapi untuk belajar menjadi seorang pemimpin? Ataupun kita sendiri telah menjadikannya sebagai budaya kampus di Malaysia setiap kali PRK. 

TEPUK DADA TANYA MINDA

No comments:

Post a Comment