بسم الله الرحمن الرحيم

Demi masa.... Sesungguhnya manusia itu sentiasa dalam kerugian... KECUALI orang-orang yang beramal soleh dan sentiasa berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran.....

Wednesday, March 2, 2011

Usah Tersungkur Di Pintu Menara

 

IPT merupakan gedung ilmu yang menjadi dambaan pencinta ilmunya. Seribu satu khazanah di dalamnya perlu diterokai bagi setiap warga kampus di dalamnya. Namun, dunia IPT pada zaman kini bukanlah medan permainan atau sekadar tempat mencari ilmu yang biasa. Hal ini disebabkan setiap orang yang melangkah ke dalamnya perlu berhadapan dengan liku-liku yang mendatang terutamanya generasi muda kita.
Kini, segalanya diukur melalui pencapaian akademik dan peperiksaan. Saban tahun pencapaian setiap sekolah akan dikira berdasarkan keputusan peperiksaan para pelajarnya. Namun, adalah anak-anak ini telah dijamin dengan kekuatan spiritual dan mental yang cukup sebelum melangkah ke alam IPT?  Jawapan subjektif saja yang mampu diberikan oleh sesiapa sahaja.
Keputusan cemerlang di dalam SPM, STPM, ataupun STAM tidak menjamin semua pelajar ini akan berjaya dengan erti kata sebenar apabila berada di IPT. Segalanya bergantung kepada kekuatan dan kemampuan diri mereka untuk menghadapi realiti dunia IPT yang sebenar.  Jati diri yang kukuh lagi kental menuntut kesabaran yang tinggi untuk gemilang di IPT sama ada keluar sebagai graduan cemerlang dan bersahsiah tinggi atau sebaliknya.
“Ilmu itu adalah cahaya dan maksiat pula adalah kegelapan. Cahaya dan kegelapan tidak mungkin dapat bersatu.”
Isu berkaitan dadah, hubungan seks luar nikah, vandalisme dan pelbagai lagi isu lain yang tidak pernah lari daripada kehidupan warga IPT. Adakalanya ia kedengaran seperti lumrah dan budaya yang kadangkala tidak boleh dipisahkan lagi. Walau bagaimanapun segalanya terletak pada diri individu itu sendiri untuk memilih yang terbaik. Dalam masa yang sama, ia menguji sejauh mana setiap ilmu yang diceduk ketika alam persekolahan diaplikasikan dalam kehidupan sebenar atau sekadar melintas di kepala sahaja tanpa melekat di hati untuk menjadi benteng mendepani kehidupan mendatang.
IMAN  +  ILMU  = SEJAHTERA

                 

No comments:

Post a Comment