بسم الله الرحمن الرحيم

Demi masa.... Sesungguhnya manusia itu sentiasa dalam kerugian... KECUALI orang-orang yang beramal soleh dan sentiasa berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran.....

Tuesday, March 22, 2011

NILAI SYUKUR DAN KEBERKATAN



K
adang kala ingin menulis seperenggan sangatlah payah. Bukan kerana masalah laptop atau papan  kekunci yang rosak tetapi mencari idea yang cukup mahal harganya. Adakalanya idea datang mencurah-curah sehingga tiada ruang untuk menulis lagi. Tapi apabila sedikit nikmat ditarik oleh yang kuasa, segalanya kelihatan amat rumit sekali. Walau satu ayat.
Sudah lama ruangan blog ini tidak diisi dengan sebarang coretan, bukan kerana malas namun idea yang tidak tercapai. Bukan tidak berfikir atau mencari sumber namun ketentuan Allah yang menentukannya. Cerita kali ini mungkin agak lari dengan tema asal blog ini yang mengungkap suka duka mahasiswa kita. Tapi kali ini perkongsian tentang rasa syukur dan nilai keberkatan.

Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud: “Makanan untuk seorang mencukupi untuk dua orang dan makanan untuk dua orang mencukupi untuk empat orang dan makanan untuk empat orang mencukupi untuk lapan orang.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Pernahkah kita mengangkat tangan memohon keberkatan dan melahirkan rasa syukur di atas setiap nikmat yang diberikan kepada kita? Kita sebenarnya sering kali leka dengan kesibukan tugasan harian. Sebagai mahasiswa, jadual rutin yang padat ditempuh setiap hari adakalanya membawa kepada kelekaan. Bilakah waktu menunaikan solat? Sebaik sahaja azan berkumandang atau selepas sejam masuknya waktu solat. Atau solat zohor yang ditunaikan pada pukul 4 petang? Kita sebenarnya boleh memikirkannya sendiri. Namun, adakah kita berfikir atau membiarkannya berlalu.
Kita sering mendambakan kejayaan dalam setiap amalan kita. Setiap mahasiswa ingin memperoleh ijazah kelas pertama dalam majlis graduasi mereka. Mendapat A dalam semua subjek yang diambil. Dan ingin menjadi pelajar contoh di kampus. Walau bagaimanapun, apakah yang dilakukan untuk mendaptkannya. Adakah sekadar belajar bersungguh-sungguh menelaah pelajaran. Menyempurnakan tugasan dengan penuh teliti dan sempurna. Bagaiman pula dengan doa dan harapan kepada yang maha esa. Tuhan sekalian alam yang memberikan segalanya kepada hambanya.
Terasa amat kerdil apabila memikirkannya. Penuh dengan kekurangan dan kesilapan. Kesibukan tugas harian menyebabkan kita lalai dan alpa dalam melaksanakan tanggungjawab kepada pemilik jasad dan roh ini. Wahai sahabat marilah kita kembali berpesan-pesan dan mencari nilai keberkatan sebenar dengan bersyukur kepada Allah disamping melaksanakan amanah sebagai khalifah di bumi ini.

1 comment: